Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Nyttan med tjänsten

Patienterna kan genom e-tjänsten Journalen få tillgång till viss information ur sina journaler. Att ta del av journalinformation kan stärka patientens delaktighet i sin vård och kan även ge bättre vårdresultat.

Vilken information visas i Journalen och från när

I ett första steg kommer patienter att kunna ta del av

  • journalanteckningar
  • labanalyser klin/kemlabb 
  • diagnoser samt
  • få en överblick av tidigare och planerade vårdkontakter.

Under kommande år kommer tjänsten att utvidgas och utvecklas. På grund av tekniska begränsningar kommer inte all journalinformation att visas. Den äldsta journalinformation som visas från anslutna verksamheter är i de flesta fall från 1 januari 2016, men undantag finns både framåt och bakåt i tiden.

I december 2017 ska Journal via nätet vara införd i Stockholms län hos landstingsägda och privata vårdgivare som använder journalsystemen TakeCare och Obstetrix (för mödravård). Capio S:t Göran som använder Cambio Cosmic har också e-tjänsten Journalen.

Införandet sker stegvis i samspel med vårdgivarna.

Vem kan läsa information ur sin journal via nätet

  • Personer över 18 år (den 1 november 2017 ändras detta till 16 år) kan läsa information ur sin egen journal. Barn från 13 år kan efter samråd få åtkomst till journal via nätet.
  • Vårdnadshavare kan läsa sina barns journalinformation via sin egen inloggning tills barnet fyller 13 år. Vårdnadshavare kan efter samråd få förlängd åtkomst även efter det att barnet fyllt 13 år.
  • Vuxna som utsetts till ombud för annan vuxen. (Ombud utses i menyn Ombud & loggar/Dela journal när man är inloggad i Journalen.)

Tillgång till Journalen kan begränsas eller utökas

Det finns möjligheter att ta bort åtkomsten till e-tjänsten Journalen, så kallad försegling, eller ge utökad åtkomst om behov föreligger.

Försegling av Journalen; helt eller delvis

Det är möjligt att försegla journalinformation från en viss vårdenhet så att information från den mottagningen/avdelningen inte syns i e-tjänsten Journalen.Vårdpersonal gör detta med blanketten "Försegling och upplåsning av försegling" nedan. I blanketten anges vilken eller vilka enheter som ska förseglas. En specifik tidsperiod kan också väljas.

Patienter kan själva försegla hela sitt konto i Journalen och därmed stänga all åtkomst till journal via nätet, både för sig själv och för eventuella ombud. Detta görs i menyn Alternativ/Försegla konto när hen är inloggad i Journalen. Patienten kan inte själv ta bort förseglingen, utan det görs av vårdpersonal med blanketten "Försegling och upplåsning av försegling" nedan.

Patient som vill försegla sitt konto i Journalen, och därmed stänga all åtkomst till journal via nätet, men inte kan eller vill göra det själv kan få hjälp av vårdpersonal som då använder blanketten nedan.

Obs! En försegling av information i Journalen är inte detsamma som en spärr i journalsystemet. Journalinformation som är spärrad i journalsystem syns inte i journal via nätet.

Försegling om åtkomst är till men för patient

Om det är till men för patienten att ha åtkomst till sin journal via nätet kan patientens journal förseglas på initiativ av sjukvården. Då anges vilken eller vilka enheter som ska förseglas (alternativ hela Journalen). En tidsperiod kan också väljas. Det görs på blanketten nedan.

Vårdnadshavares och barns utökade/begränsade åtkomst

Vårdnadshavare kan läsa sina barns journalinformation via sin egen inloggning tills barnet fyller 13 år. Verksamhetschef kan, efter samråd med vårdnadshavare och barn, ge vårdnadshavare förlängd åtkomst till Journalen även efter det att barnet fyllt 13 år.

Barn mellan 13 och 18 år (16 år från 1 november 2017) kan efter samråd få åtkomst till sin journal via nätet. Det görs på blanketten nedan.

I vissa fall kan sekretess gälla mot vårdnadshavaren. För att då försegla åtkomst till journal via nätet används blanketten nedan.

Utse ombud

En vuxen kan utse en annan vuxen som ombud. Det kan hen göra själv i menyn Ombud & loggar/Dela journal när man är inloggad i e-tjänsten Journalen.

Den som vill utse någon som ombud, men inte kan eller vill göra det själv, får hjälp av vårdpersonal som använder blanketten nedan. Patienten ska själv uttrycka att ombudet ska få direktåtkomst, och det förutsätter att patienten har förmåga att göra ett grundat ställningstagande till samtycke. I andra fall ska vårdgivaren inte medverka till att ge direktåtkomst via ombudsfunktionen.

Blanketten används även till att ta bort ombuds tillgång till journal via nätet.

Försegling under beredskapstid

Under kvällar, nätter och helger kan det vara aktuellt med två förseglingsåtgärder;

  • försegla en patients journal
  • ta bort vårdnadshavares direktåtkomst till barns journal.

Under beredskapstid ska patientens hela journal förseglas. Ska vårdnadshavares direktåtkomst tas bort görs det för båda vårdnadshavarna.

Vårdpersonal kontaktar sin beredskapsorganisation enligt lokal rutin. Efter kontakt med beredskapsorganisationen skickas en blankett till den lokala verksamhetsnära förvaltningen. För försegling används blanketten "Försegling och upplåsning av försegling", se stycket Försegling av Journalen; helt eller delvis. För att ta bort vårdnadshavares direktåtkomst används blanketten "Borttagning och hävning av borttagning direktåtkomst för vårdnadshavare", se stycket Vårdnadshavares och barns utökade/begränsade åtkomst.

Den lokala verksamhetsnära förvaltningen justerar, om det är nödvändigt, åtgärden på kontorstid, i samråd med aktuell verksamhetschef.

Vissa kan tvingas visa sin journalinformation

Det finns en risk att ungdomar och unga vuxna i utsatta hemmiljöer med inslag av social kontroll och/eller våld kan tvingas visa journalinformation via e-tjänsten Journalen. Det gäller att vara lyhörd och vid behov vidta åtgärder för att information inte ska synas i e-tjänsten Journalen.

Vid funderingar eller frågor om ungdomar och hedersrelaterat förtryck och våld går det bra att kontakta resurscentrumet Origo. Origo är ett samarbete mellan Stockholms läns landsting, alla kommunerna i länet och Polismyndigheten region Stockholm. Hit kan både anställda i vården och ungdomar vända sig.

Stödmaterial för vårdgivare

Presentation av tjänsten (ppt) - stöd vid informationsmöte

Presentation om åldersänkning för åtkomst till e-tjänsten

Frågor och svar om e-tjänsten Journalen för vårdpersonal

Allmänna riktlinjer för e-tjänsten Journalen - oavsett journalsystem

Riktlinje vid begäran om att dela ut direktåtkomst till ombud

Tillämpningar och kompletteringar för e-tjänsten Journalen

Information till patienten

Det finns både tryckt och digital information. Materialet kan beställas eller laddas ner. Klicka på länkarna nedan eller gå till informationsmaterialsidan vardgivarguiden.se/infomaterial och beställ eller ladda ner.

Affisch avsedd för väntrum och liknande utrymmen.

Informationsblad som patienten/invånaren kan ta med sig.

Engelskt informationsblad som patienten/invånaren kan ta med sig.

Bild avsedd för bildskärm i väntrum.

På 1177 Vårdguiden finns information för patienter/invånare om e-tjänsten Journalen.

När patienten är inloggad i tjänsten kan hen läsa information under fliken Mer information.

Kontakt

Avdelningen e-hälsa och strategisk IT