Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Utbudstjänst SLL är Stockholms läns landstings system för vårdutbud och prognostiserade väntetider.

Prognostiserade väntetider

De vårdgivare som enligt sina avtal ska rapportera väntetidsprognoser gör det genom att logga in i systemet Utbudstjänst SLL. De väntetider som rapporteras i Utbudstjänst SLL visas på 1177.se och på Vårdgivarguiden och hjälper den som snabbt behöver guida patienter till den vårdgivare som har kortast väntetid.

Vem kan ta emot patienten och när?

Här visas väntetider för besök, behandlingar och operationer vid mottagningar som Stockholms läns landsting har avtal med.

Väntetider i SLL

Prognostiserade väntetider för besök, behandlingar och operationer på vårdenheter som har ett avtal med Stockholms läns landsting. Det är respektive vårdenhet som rapporterar in väntetider.

Inrapporterade väntetider visas på enhetens kontaktkort på 1177 Vårdguiden.

Vem ska rapportera på vad?

Vem som ska rapportera väntetider anges i avtalet med landstinget.

Vårdåtgärder per avtalsområde

Här är en förteckning över vilka avtal som ska rapportera prognostiserade väntetider för åtgärder och mottagningsbesök i Utbudstjänst SLL.

Behörighet och inloggning

För att kunna rapportera väntetider i systemet Utbudstjänst SLL måste du först registrera dig som användare. Du loggar sedan in med användarnamn och lösenord i Utbudstjänst SLL och rapporterar väntetider för din vårdenhet.
Användarnamn och lösenord beställer du hos SLL IT Servicedesk.

Tidigare användare Vårdmarknad

Har du tidigare rapporterat väntetider i systemet Vårdmarknad och behöver hjälp med användarnamn och lösenord till Utbudstjänst SLL, kontakta SLL IT sevicedesk.

Manual - att rapportera väntetider

Vem som ska rapportera väntetider anges i avtalet med landstinget. Rapportering görs vid förändringar av väntetider och minst var tredje månad. Som rapportör av väntetider får du ett mejl som påminnelse några dagar innan de datum dina väntetider har som sista giltighetsdatum.

Vårdutbud i SLL

E-hälsa och nätverkssjukvård är viktiga utvecklingsområden för framtidens hälso- och sjukvård och ställer höga krav på att information om länets vårdutbud är korrekt och konkurrensneutral. Patienter ska enkelt kunna hitta rätt vård via 1177 Vårdguidens tjänster. Vårdgivare ska ha tillgång till korrekt utbudsinformation för att kunna samverka och remittera patienter rätt.

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har under 2015 och 2016 arbetat med att på ett standardiserat sätt beskriva vårdutbudet inom SLL. Resultatet av arbetet är en källa för vårdutbudsinformation där vårdutbudet utgår från vilket uppdrag vårdgivaren har avtalat med landstinget. Detta innebär också att vårdgivare inom samma uppdrag presenteras på samma konkurrensneutrala sätt.

Den nya utbudsinformationen, samlat i ett system (Utbudstjänst SLL), öppnar möjligheter att utveckla och förbättra visning, sökning och kvalitetssäkring av utbudsinformationen i olika kanaler och system, för både patienter, vårdgivare och beställare.

Utbudsinformation i praktiken

Utbudsinformationen ligger idag till grund för visning och sökningar på vårdutbud på både Vårdgivarguiden samt i 1177 Vårdguidens tjänst Hitta och jämför vård.

Vårdutbud

Lista över vårdutbud i SLL. Informationen hämtas från avtalet mellan vårdgivare och SLL och kontaktuppgifter och öppettider från EK.

Utbudet tillgängligt via nationellt tjänstekontrakt

Utbudsinformationen i Utbudstjänst SLL finns tillgänglig via det nationella tjänstekontraktet vardochomsorgsutbud. Anslutning är möjlig både via SLL:s regionala tjänsteplattform och den nationella Tjänsteplattformen.

Regional Tjänsteplattform, RTP

Teknisk plattform som säkrar och effektiviserar informationsutbytet mellan olika IT-system inom vård och omsorg. Information om beställning, installation, anslutning och support.

Kontakt

För frågor om väntetider och konto för rapportering av väntetider, kontakta:

För frågor om systemet Utbudstjänst SLL och information om tjänstekontrakt, kontakta utbudstjansten@sll.se.

För frågor om hur en vårdgivares vårdutbud beskrivs, kontakta utbud.hsf@sll.se.