Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Det delegerade ansvaret i Stockholms läns landstings elektroniska katalog, EK, kan se olika ut. En del vårdgivare har egna EK-administratörer medan andra inte har det. Delegerat ansvar avser privata vårdgivare i EK.

Om det finns en lokal EK-administratör på din arbetsplats ska du i första hand kontakta den personen. I de fall då det inte finns en EK-administratör kan du kontakta SLL IT genom att använda beställningsblanketterna nedan.

EK

Här hittar du beställningsblanketter för att uppdatera en enhetspost samt för att lägga upp, ändra eller ta bort en personpost. Gäller för privata vårdgivare som inte har en egen EK-administratör på sin enhet.

Beställning - Pascal

Pascal är en webbaserad tjänst för ordination av dosförpackade läkemedel. För att vårdpersonal inom Stockholms läns landsting ska kunna använda Pascal måste de som användare finnas med i ett medarbetaruppdrag för Pascal i EK. När medarbetaruppdrag är skapat behöver varje medarbetare få behörighet.

Beställning via blanketterna nedan gäller för privata vårdgivare som inte har en egen EK-administratör på sin enhet.

E-frikort

Elektroniskt högkostnadsskydd, e-frikort, har införts för öppen sjukvård i Stockholms län.

För att vårdpersonal i landstinget ska kunna administrera e-frikort behövs ett medarbetaruppdrag för enheten. Personal som ska hantera e-frikort behöver behörighet. Du hittar beställningsblanketter för detta nedan.

EK-administratör

Administratören kan skapa och ta bort personposter, men även se till så att personposter inte blir inaktiva. Administratören kan även uppdatera kontaktuppgifter för personpost samt göra vissa uppdateringar när det gäller enhetspost. Fördelen med att ha en egen EK-administratör är att man själv på ett smidigt sätt kan uppdatera och ändra uppgifter.

En ansökningsblankett behöver först skickas till SLL IT. Därefter blir den tilltänkta administratören kallad att gå en EK-utbildning. Behörighet till EK ges efter utbildningen. Utbildning erbjuds till enheter med fler än fem anställda.

EK-rapportör

En vårdgivare som inte har en egen EK-administratör kan ha en EK-rapportör. En EK-rapportör kan inte själv skapa personposter eller göra uppdateringar, men ansvarar för att rapportera eventuella ändringar om vårdenheten till SLL IT. Det kan till exempel gälla kontaktuppgifter som behöver uppdateras. EK-rapportören ser också till så att det skickas in en beställningsblankett när personpost ska skapas eller ändras.

Kontakt