Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Det delegerade ansvaret i Stockholms läns landstings elektroniska katalog, EK kan se olika ut. En del vårdgivare har egna EK-administratörer medan andra inte har det. 

Om det finns en lokal EK-administratör på din arbetsplats ska du i första hand kontakta den personen. Administratören kan skapa, ändra eller ta bort en personpost och uppdatera en enhetspost. I de fall när det inte finns en EK-administratör kan du kontakta SLL IT och använda beställningsblanketterna nedan.

Vårdgivare med delegerat ansvar i EK:

  • Privata vårdgivare i EK

Beställning - EK

Nedladdningsbara beställningsblanketter för att lägga upp, ändra eller ta bort en personpost eller uppdatera en enhetspost i Elektroniska katalogen, EK.

Beställning - Pascal

Pascal är en webbaserad tjänst för ordination av dosförpackade läkemedel. För att vårdpersonal inom Stockholms läns landsting ska kunna använda Pascal måste de som användare finnas med i ett medarbetaruppdrag för Pascal i EK som sedan styr behörigheten.

Beställning - E-frikort

Elektroniskt högkostnadsskydd och frikort, e-frikort, har införts för öppen sjukvård i Stockholms län. Från och med mars 2016 kommer den pappersbaserade rutinen användas endast i undantagsfall.

EK-administratör

För att bli EK-administratör behöver en ansökningsblankett skickas till SLL IT. Efter att ansökan hanterats blir den tilltänkta administratören kallad att gå en EK-utbildning. Behörighet till EK ges efter utbildningen.

EK-rapportör

En vårdgivare som inte har en egen EK-administratör kan ha en EK-rapportör. EK-rapportören ansvarar för att rapportera eventuella ändringar om vårdenheten och ser till att det skickas in beställningsblankett när en personpost ska skapas, ändras, tas bort eller om vårdenhetens kontaktuppgifter behöver uppdateras. 

En EK-rapportör gör själv inga uppdateringar eller skapar poster i EK.

Kontakt