Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

SLLnet är landstingets gemensamma elektroniska nätverk för data, tal och bild. I nätverket sker kommunikation mellan landstinget verksamheter, de verksamheter som arbetar på uppdrag av landstinget samt med omvärlden. Till SLLnet ansluts verksamheternas lokala nätverk bland annat med utgångar till Sjunet, riksnätet för hälso- och sjukvård.

Alla vårdgivare som har avtal med Stockholms läns landsting har rätt att ansluta till SLLnet. Kostnaden för anslutning till SLLnet är delat mellan vårdgivaren och beställaren. Beställaren bekostar den kapacitet och servicenivå som krävs för att vårdgivaren ska kunna rapportera sin vårdproduktion till beställaren. Om vårdgivaren behöver högre kapacitet för att till exempel kunna ansluta till ett journalsystem eller liknande bekostar vårdgivaren det själv.

Efter anslutningen behövs inga egna anslutningar, vilket heller inte är tillåtet av säkerhetsskäl. SLLnet skyddas av säkerhetsutrustning, till exempel brandväggar.

Anslutning till SLLnet och SAM

För anslutning till SLLnet finns två alternativ:

  • fast anslutning
  • distansanslutning SAM

SAM ger enskilda användare med internetanslutning möjlighet att ansluta sig till SLLnet oavsett var de befinner sig. SAM-tjänsten är lämplig för små vårdgivare som saknar ett lokalt kommunikationsnät.

Tillgång till SAM-tjänsten

För att använda SAM-tjänsten behöver du

  • ett SAM-konto
  • eTjänstekort med tillhörande sexisffrig PIN-kod
  • dator med kortläsare och programvaran NETiD installerad.

För att få ett SAM-konto ska användaren vara registrerad och ha en aktiv personpost i Stockholms läns landstings Elektroniska katalog, EK. För att ta reda på om en personpost är aktiv, kontakta din lokala EK-administratör. Om din vårdenhet inte har en egen EK-administratör, kontakta SLL IT Servicedesk.

Elektroniska katalogen, EK

Katalog med uppgifter om personer, funktioner, enheter och verksamheter som har ett avtal med SLL. Hur du gör för att uppdatera informationen och hur den sedan visas.

Beställning av SAM-tjänsten

Beställning av fast anslutning till SLLnet

Användarstöd

Du behöver vara ansluten till Stockholms läns landstings kommunikationsnät för att komma åt supportsidorna för SLLnet och SAM.

Support

Läs mer