Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

SLLnet är landstingets gemensamma elektroniska nätverk för data tal och bild. I nätverket sker kommunikation mellan landstingets verksamheter, verksamheter som arbetar på landstingets uppdrag och med omvärlden. Till SLLnet ansluts verksamheternas lokala nätverk bland annat med utgångar till Sjunet, riksnätet för hälso- och sjukvård.

Alla vårdgivare som har avtal med Stockholms läns landsting har rätt att ansluta till SLLnet. Efter anslutningen behövs inga egna anslutningar, vilket heller inte är tillåtet av säkerhetsskäl. SLLnet skyddas av säkerhetsutrustning, till exempel brandväggar.
Uppgradering till nästa generation av nätverket sker under 2018.

Införande av nytt SLLnet

I september 2017 tecknade landstinget avtal om införande av ett nytt SLLnet som kan möta framtida behov. Ett omfattande arbete pågår nu för att införa det nya nätverket. I praktiken innebär det att befintlig central utrustning ska bytas ut.

Kort driftavbrott vid anslutning

Anslutning till det nya nätverket innebär ett kort driftavbrott. De planerade avbrotten sker utanför arbetstid för de flesta verksamheter, mellan klockan 19–01, beroende på verksamhetens öppettider. De planerade avbrotten är få och pågår i någon enstaka minut. För akutsjukhusen, med verksamhet dygnet runt, sker arbetet vid en redundant anslutning i taget för att undvika avbrott

Tidplan för anslutning till SLLnet

Här kan du ta del av när verksamheter i olika geografiska områden går över till nya SLLnet. Av säkerhetsskäl publiceras inte detaljuppgifter för varje plats och tillfälle för anslutningar.

Södertälje och södra Kungsholmen 20 februari
Tumba och Skärholmen 22 februari
Liljeholmen och Täby 26 februari
Norrtälje och Jakobsberg 28 februari
Norrmalm och Sollentuna 1 mars
Vaxholm och Traneberg 5 mars
Upplands Väsby och Handen 7 mars
Nacka och Rinkeby 12 mars
Kungsholmen och city 26 mars
Danderyd 28 mars
Huddinge 2 april
Södermalm 11 april
Norra Stockholmsområdet, Telia-anslutna verksamheter 16 april*
Södra Stockholmsområdet, Telia-anslutna verksamheter 18 april*

* Dessa datum (16 och 18 april) berör främst mindre verksamheter, hemarbetsplatser och de som inte har tillgång till fiberanslutning utan använder Telias telefonledningar för anslutning.

Kontakt

Vid frågor gällande anslutning till nya SLLnet: sllnetng@sll.se

Anslutning till SLLnet och SAM

För anslutning till SLLnet finns två alternativ:

  • fast anslutning
  • distansanslutning SAM

SAM ger enskilda användare med internetanslutning möjlighet att ansluta sig till SLLnet oavsett var de befinner sig. SAM-tjänsten är lämplig för små vårdgivare som saknar ett lokalt kommunikationsnät.

Tillgång till SAM-tjänsten

För att använda SAM-tjänsten behöver du

  • ett SAM-konto
  • eTjänstekort med tillhörande sexisffrig PIN-kod
  • dator med kortläsare och programvaran NETiD installerad.

För att få ett SAM-konto ska användaren vara registrerad och ha en aktiv personpost i Stockholms läns landstings Elektroniska katalog, EK. För att ta reda på om en personpost är aktiv, kontakta din lokala EK-administratör. Om din vårdenhet inte har en egen EK-administratör, kontakta SLL IT Servicedesk.

Elektroniska katalogen, EK

Katalog med uppgifter om personer, funktioner, enheter och verksamheter som har ett avtal med SLL. Här visas även hur du gör för att uppdatera informationen och hur den sedan visas.

Beställning av SAM-tjänsten

Beställning av fast anslutning till SLLnet

Användarstöd

Du behöver vara ansluten till Stockholms läns landstings kommunikationsnät för att komma åt supportsidorna för SLLnet och SAM.

Support

Läs mer