Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

SAM-tjänsten erbjuder distansuppkoppling till SLLnet, landstingets gemensamma datanät.

eTjänstekort och tillhörande PIN-kod

För att logga in i SAM-tjänsten behöver ett *eTjänstekort och en sexsiffrig PIN-kod som hör till eTjänstekortet.

Mer information om hanteringen av eTjänstekort för privata vårdgivare hittar du under länken:

*Andra kort som kan användas är Skatteverkets ID-kort med e-legitimation, Telia e-legitimation på kort eller något SITHS-kort. Om du väljer att använda Skatteverkets ID-kort eller Telias e-legitimation behöver du ladda ner ett HCC-certifikat till kortet. Kontakta din eTjänstekorthandläggare för mer information.

Programvaran NetID och kortläsare

NetID

Du behöver ha programvaran NetID installerad på din dator. Om du saknar programvaran ska du vända dig till IT-supporten för din verksamhet för att få hjälp, alternativt själv ladda ned programvaran.

Kortläsare

Om du saknar kortläsare ska du beställa enligt de rutiner för inköp av IT-produkter som vanligtvis används på din arbetsplats.

Du som inte har IT-support kan läsa mer om NetID och om kortläsare under länken:

Är det möjligt att få dispens från kravet att använda eTjänstekort?

Det går att ansöka om en tidsbegränsad dispens från att använda eTjänstekort för inloggning till SAM-tjänsten. Dispensen kommer att lämnas restriktivt och i huvudsak till medarbetare med arbetsplats utanför Sverige.

Vad gäller för konsulter ?

För konsulter finns möjlighet att använda två typer av eTjänstekort (OSIS och reservkort). Även kort från andra utgivare kan användas, exempelvis ID-kort från Skatteverket. Fördelen med kort från andra utgivare är att den externa medarbetaren inte behöver komma till eTjänstekortkontoret i Stockholm för fotografering utan detta kan istället ordnas på distans.
Kortet behöver inte heller återkallas efter att uppdraget är slut. Observera att kortet inte fungerar som inpasseringskort och kan inte heller användas för visuell identifikation i SLL:s lokaler.

Kravet för att kort från annan utgivare ska fungera för inloggning i SAM-tjänsten är att den externa medarbetaren har:

  • en personpost i EK
  • något av följande kort:
    Skatteverket, Telia eller alla SITHS-kort.

SITHS-kort

Om medarbetaren har personpost i EK och har ett SITHS-kort utfärdat i Stockholms län ska det gå att använda kortet direkt. Om SITHS-kortet är utfärdat på annan ort behöver medarbetaren ladda ner ett HCC-certifikat till kortet. Kontakta din eTjänstekortansvarige för mer information.

Kort från Skatteverket eller Telia

Om medarbetaren har ett kort från Skatteverket eller Telia behöver medarbetaren ladda ner ett HCC-certifikat till kortet. Kontakta din eTjänstekortansvarige för mer information.