Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Här kan du läsa mer om hur du ansluter din mottagning till 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Snabbguide - så här ansluter du dig

1. Förbered

Gå e-utbildningen om e-tjänster på 1177.se. Den tar cirka 20 minuter.

2. Skicka in

Fyll i och skicka in blanketten för anslutning till Mina vårdkontakter. Var noga med att ange rätt HSA-id för mottagningen. Det ska stämma överens med informationen i EK och den enhet som visas på 1177.se.

3. Gör inställningar

Du får en bekräftelse via e-post när mottagningen är ansluten. Om du väljer att gå anslutningsutbildningen gör du din mottagnings inställningar på plats tillsammans med utbildningsledaren.

Om du inte går anslutningsutbildningen behöver din mottagning på egen hand göra de inställningar som behövs för att era patienter ska kunna nå mottagningen via e-tjänster.

4. Informera och marknadsför

När allt är klart, informera dina patienter. Det finns kostnadsfritt informationsmaterial för nedladdning och beställning. 

Vad behövs?

Din mottagning behöver finnas som en enhet i Stockholms läns landstings elektroniska katalog, EK. Den personal som ska arbeta i systemet behöver ha en aktiv personpost i EK, ett eTjänstekort (SITHS) med pinkod samt dator med kortläsare för att kunna logga in. Invånarna, dina besökare, loggar in i e-tjänster med e-legitimation eller lösenord och sms-kod.

Elektroniska katalogen, EK

Katalog med uppgifter om personer, funktioner, enheter och verksamheter som har ett avtal med SLL. Hur du gör för att uppdatera informationen och hur den sedan visas.

Utbildning

Kostnadsfria kurser erbjuds för mottagningar som vill ansluta sig till 1177 Vårdguidens e-tjänster. Under utbildningstillfällena får en administratör lära sig hur man lägger till kollegor, redigerar texter, aktiverar tjänster med mer. Även redan anslutna mottagningar kan ta del av en anpassad repetitionsutbildning.

Inför utbildning

Verksamheten behöver ta fram en plan för hur e-tjänster ska fungera på ett effektivt och värdefullt sätt, både för invånare och personal. Inför anslutning och utbildning bör verksamheten förbereda sig genom att tänka igenom vilka tjänster (ärendetyper) som verksamheten ska erbjuda.

I mottagningens avtal med landstinget kan man läsa vilka tjänster som verksamheten ska erbjuda sina invånare. Läs mer om tjänsterna på 1177 Vårdguidens e-tjänster till invånare.

Ansvarsområde och roller

Det är viktigt inför utbildningen att gå igenom vem som ska göra vad på mottagningen. I Mina vårdkontakter finns tre olika roller

  1. administratören som bland annat har hand om inställningar för mottagningen
  2. ärendemottagaren som fördelar ärenden som inkommer
  3. vårdgivaren som har möjlighet att besvara ärenden.

Samma person kan ha flera roller samtidigt.

Vem ska gå på utbildning?

När verksamheten arbetat fram hur 1177 Vårdguidens e-tjänster ska användas och roller fördelas behöver någon utses att gå utbildningen. Det är bra om den som går utbildningen har en övergripande förståelse för hur e-tjänster kan komma till nytta både ur invånar- och vårdgivarperspektiv.

Planera introduktion för personalen

All berörd personal behöver få en introduktion i vad 1177 Vårdguidens e-tjänster innebär och hur de används. Det för att få en förståelse för hur invånare skickar ärenden till mottagningen och hur personal sedan besvarar dem. På e-tjänsters webbplats för personal finns en nätutbildning som berör just detta.

Ett tillvägagångssätt för introduktion kan vara att

  • samla all berörd personal vid en arbetsplatsträff
  • se nätutbildning gemensamt, utbildningen är cirka 20 minuter
  • informera om vilka tjänster verksamheten ska erbjuda
  • testa att logga in som invånare
  • gå genom begrepp och funktioner som ärendehantering, roller, ärendetyper och villkorstexter.

Sjukhusverksamheter

Tillhör er mottagning en sjukhusverksamhet samordnar sjukhuset mottagningarnas anslutning till 1177 Vårdguidens e-tjänster. För mer information om hur ni ska gå tillväga kontakta personen/funktionen i listan nedan.

Sjukhusverksamhet Kontakt
Capio S:t Görans sjukhus susanne.eriksson@capiostgoran.se
Danderyds sjukhus karin.wallenskog@ds.se
Ersta sjukhus Kommunikationsavdelningen,
telefon 08-714 65 00
Karolinska Universitetsjukhuset
Astrid Lindgrens Barnsjukhus
lena.brambeck@karolinska.se
Norrtälje sjukhus susanne.bergenbrant.glas@tiohundra.se
S:t Eriks ögonsjukhus

danielle.jernaeus@sankterik.se

Södersjukhuset
Sachsska barnsjukhus
marie.granhagen@sodersjukhuset.se
Södertälje sjukhus andreas.svensson@sodertaljesjukhus.se

Support för vårdpersonal