Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Här hittar du länkar till program, tjänster och manualer som du behöver för att använda ditt eTjänstekort.

Webbläsare och operativsystem

Rekommenderade webbläsare är:
- Internet Explorer 10 (IE10)
- Internet Explorer 10 (IE11)

Rekommenderade operativsystem är:
- Windows 7
- Windows 8
- Windows 8.1
- Windows 10 - klicka på följande länk för information:

OBS: De nationella tjänsterna stödjer inte användning av Mac och IOS.

Installera kortläsare

För att ditt eTjänstekort ska fungera måste du  installera en kortläsare. Här hittar du leverantörer av godkända kortläsare:

Installera programvaran NetID

Du behöver också NetID som du kan ladda ner här: 

NetID för Windows 7, 8, 8.1 och 10 (32 och 64 bitar)
    Version 6.5.0.17 (1301)

NetID för Mac

Ladda ned certifikat (HCC) till befintligt kort

Ladda ned certifikat (HCC) till reservkort

Testa kortet

Du behöver din PIN-kod till hands för att testa att eTjänstekortet/SITHS fungerar

Spärra kort

Ditt eTjänstekort ska spärras om du har tappat ditt kort eller misstänker att någon fått reda på din PIN- eller PUK-kod.

Så här gör du för att spärra ditt kort:

  • Kontakta din eTjänstekortsadministratör eller det kontor där du hämtade ditt eTjänstekort
  • Spärra eTjänstekortet via Telias spärrtjänst 020-32 32 62
  • Gör en anmälan om borttappat eller stulet kort till närmaste polismyndiget.

Om uppgifterna på kortet inte längre stämmer

När du bytt namn har du tre månader på dig att skaffa ett nytt kort med rätt namnuppgifter innan ditt kort spärras.

PIN- och PUK-koder

Om ditt kort spärrats, vilket kan hända om du slår in fel pinkod tre gånger, kan du låsa upp kortet med hjälp av PUK-koden. PUK-koden finns med i kuvertet som du fått från TeliaSonera och som du använde när du hämtade ut ditt kort.
Om du saknar din PIN-kod kan du beställa en ny genom att kontakt din eTjänstekortansvarige.

Återlämning av eTjänstekort

Ditt eTjänstekortet måste återlämnas när du slutar din anställning eller ditt uppdrag inom SLL. Om du får fortsatt uppdrag inom Stockholms län kan du i vissa fall behålla kortet.

Om du glömt att återlämna ditt eTjänstekort när du slutat din anställning eller uppdrag så kommer kortet att spärras inom tre månader.