Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

eTjänstekortet innehåller information om din tjänsteidentitet och kan användas för säker inloggning på datorer samt inloggning till journalsystem och administrativa system. Kortet kan också användas för privat kontakt med myndigheter, kommuner, organisationer och företag på internet.

Om du redan har ett eTjänstekort med foto utfärdat av Stockholms läns landsting behöver du inte skaffa ett nytt kort.

Beslutet om eTjänstekort är taget i Landstingsfullmäktige (SPP 1073) och är baserat på:

  • krav från Datainspektionen
  • nationella IT-strategin
  • den nya patientdatalagen

Beställa kort

Beställa kort för studerande på KI

Studerande som ska gå Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) ska först ha genomgått en JoBSH-utbildning.

Efter godkänd JoBSH-utbildning skickas automatiskt en beställning av eTjänstekort för studenten till SLL IT:s eTjänstekortkontors ordinarie beställningssystem för eTjänstekort.

Studenter med skyddade personuppgifter kan kontakta sin studievägledare eller motsvarande innan eTjänstekort utfärdas.

Beställa kort för övriga högskolestuderande

Lärosäten som har verksamhetsintegrerat lärande (VIL) beställer utbildningsplatser från landstinget via KliPP-verktyget (Klinisk Placerings Program). Om din placering inte är inlagd i KliPP kan du få problem att logga in i sjukvårdens datorer.

Studenter med skyddade personuppgifter kan kontakta sin studievägledare eller motsvarande innan eTjänstekort utfärdas.

När din placering är inlagd i KliPP-verktyget ska ansvarig på respektive program lägga en beställning för eTjänstekort.

För studenter vid enskilda högskolor testas under HT14 en alternativ lösning grundad på eduID.

Boka fotografering

När beställningen av ditt kort är genomförd kan du boka en tid för fotografering, alternativt fotografera dig i fotoautomaten som finns på eTjänstekortkontoret utan att beställa någon tid.
Bokning av tid gör du själv i vår bokningskalender. När du anger din e-postadress och ditt sms-nummer i bokningen får du en bekräftelse på den bokade tiden.

OBS: du måste alltid beställa tid för hämtning av kortet.

Öppettider eTjänstekortkontoret:
Måndag-fredag kl 08.00-12.00 och kl 13.00-16.00

Plats för fotografering

eTjänstekortskontoret
Norra Stationsgatan 67, plan 2

Så hämtar du ut kortet

När kortet är klart och du har fått PIN-koder från Telia hemskickade till din folkbokföringsadress ska du boka en tid för att hämta kortet. Du bokar tid för hämtning av kortet i bokningskalendern.

Det är VIKTIGT att du tar med dig giltig ID-handling samt dina PIN-koder, annars kan inte kortet lämnas ut.

Kortet hämtar du på samma plats där du fotograferade dig, Norra Stationsgatan 67, plan 2.

Exempel på giltig ID-handling:

  • SIS-kort
  • svenskt pass eller körkort
  • Skatteverkets  eller nationellt ID-kort

Spärra kortet

Ditt eTjänstekort ska spärras om:

  • du har tappat ditt kort
  • du misstänker att någon kommit över dina PIN- och PUK-koder
  • uppgifterna på kortet eller i e-legitimationerna inte längre stämmer
  • kortet fungerar felaktigt.

Kontakta SLL IT Servicedesk för att spärra ditt kort, se kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Om du tappar bort ditt kort ska du anmäla det till polisen.

PIN- och PUK-koder

Om ditt kort spärrats, vilket kan hända om du slår in fel pinkod tre gånger, kan du låsa upp kortet med hjälp av pukkoden. Pukkoden finns med i kuvertet som du fått från TeliaSonera och som du använde när du hämtade ut ditt kort.

Återlämning av kort

Kortet måste lämnas tillbaka när du är klar med din utbildning eller om du avbryter dina studier.

Kortet lämnas till eTjänstekortbeställaren på ditt lärosäte.

Så fungerar det

Support