Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

En person ska till exempel kunna meddela sig/påkalla uppmärksamhet, samtala, telefonera, ta del av olika medieutbud, läsa och skriva för hand eller på dator.

Exempel på vanliga hjälpmedel inom området är hjälpmedel som kompenserar hörsel- och/eller synnedsättning.

Behovstrappan inom aktivitetsområdet Kommunikation bygger på sex trappsteg. Varje trappsteg anger såväl omfattning som eventuella avgränsningar.

Först beskriver vi de hjälpmedel som Stockholms läns landsting kan tillhandahålla efter behovsbedömning, genom förskrivning enligt Kloka hjälpmedelslistan eller genom egenvårdsbeslut via Fritt val och rekvisition. Därefter beskriver vi vad som betraktas som egenansvar, alltså vad brukaren får köpa själv utan bidrag från landstinget, och ger exempel på insatser som andra myndigheter (exempelvis kommunen eller Försäkringskassan) kan bistå med.