Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Hur vet jag om brukaren fått någon fritt val rekvisition tidigare?

Det syns i personhistoriken längst ner på sidan när du söker på personnumret i Beställningsportalen eller Thord.

Rekvisitionen har gått ut, brukaren vill att jag förlänger eller skriver ut en ny, vad ska jag göra?

Du kan som förskrivare kontrollera i Beställningsportalen eller i Thord om något är fakturerat på rekvisitionen, under rapporter i Beställningsportalen kan man söka upp rekvisitionen och titta på den. Om det finns något fakturerat på rekvisitionen så syns det längst ner. Syns det inget, finns det inget fakturerat på rekvisitionen. Förskrivaren kan då skriva ut en ny rekvisition, om det inte hänt något som gör att egenvårdsbeslutet ändras.

Varför kan inte SLL It-support förlänga giltighetstiden på rekvisitionen?

Man har bedömt att det är lämpligt att en rekvisition gäller i 6 månader och att förskrivaren därefter gör en bedömning om egenvårdsbeslutet ligger kvar.

Kan jag makulera en rekvisition?

Nej inte själv, du får höra av dig till SLL It-support: servicedesk.sllit@sll.se och be dem göra det.

Brukaren undrar hur mycket som finns kvar på servicekontot, kan man se det?

I Beställningsportalen och Thord under rapporter kan man söka upp rekvisitionen och titta på den. Då ser man vad som fakturerats för hjälpmedlet och under det vad som fakturerats för service. På rekvisitionen står både hjälpmedelsbelopp och servicebelopp och då kan man stämma av hur mycket som är kvar.

Hur ska man göra om brukaren vill byta till ett nytt fritt val?

På samma sätt som om brukaren vill byta hjälpmedel vid vanlig förskrivning d.v.s. ordinarie regelverk gäller. Byte kan endast ske om det medicinska eller funktionella behovet har förändrats eller att ett hjälpmedel är utslitet. Medicinska eller funktionella behov är förskrivare vana att bedöma men om ett hjälpmedel är utslitet kan det vara svårare att ta ställning till. Man kan säga att beloppet på rekvisitionen bygger på normal livslängd på ett hjälpmedel. Har brukaren varit oaktsam med sitt hjälpmedel och på så sätt orsakat onormal förslitning, debiteras restvärde beräknat utifrån livslängd på hjälpmedlet på samma sätt som vid ordinarie förskrivning. Förskriv i så fall nytt hjälpmedel och meddela enheten för Rehabilitering, habilitering och hjälpmedel på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen som i dessa fall debiterar brukaren.

Hur ska man göra om brukaren vill ha ett extra hjälpmedel på fritt val?

Samma regelverk vid dubbelförskrivning gäller som vid ordinarie förskrivning, det vill säga att det ska göras en bedömning utifrån hjälpmedelsguidens riktlinjer. När enbart ett hjälpmedel inte räcker för att möjliggöra daglig aktivitet, kan man i dessa specialfall förskriva ytterligare hjälpmedel med samma funktion.

Vad händer om brukaren blivit bestulen på ett hjälpmedel och behöver ett nytt hjälpmedel?

Nytt hjälpmedel kan förskrivas eller ges på rekvisition precis som vid ordinarie förskrivning. Landstinget debiterar brukaren restvärdet på hjälpmedlet eller rekvisitionen om brukaren bedömts ha förvarat hjälpmedlet på ett oaktsamt sätt. Meddela enheten för Rehabilitering, habilitering och hjälpmedel på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen som i dessa fall debiterar brukaren.

Vad händer om brukaren köpt ett hjälpmedel på fritt val som är utslitet väldigt fort och behöver ett nytt hjälpmedel?

Nytt hjälpmedel kan förskrivas. Kanske är fritt val inte lämpligt igen utan det blir ordinarie förskrivning istället. Brukaren kan debiteras rekvisitionens restvärde om man bedömt att brukaren varit oaktsam, Förskriv i så fall nytt hjälpmedel och meddela enheten för Rehabilitering, habilitering och hjälpmedel på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, som i dessa fall debiterar brukaren.

Vad händer när servicebeloppet är slut?

Servicebeloppet har inget tidsbegränsning och kan användas tills det tar slut. Hjälpmedlet ägs av brukaren och när servicebeloppet är slut står brukaren själv för kostnaderna för fortsatt service och reparation.