Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

- Min första prioritet är att säkerställa att detta inte påverkar brukare och att de får de förbrukningshjälpmedel som de behöver. Och detta fungerar väl. Såväl produkter som tjänsterna håller kvalitet i enlighet med avtalet. Det som har hänt är att vi och leverantören har olika uppfattning om hur avtalet ska tolkas och därför pågår en dialog oss emellan. På grund av den dialogen kan jag inte gå in djupare i detaljer, säger Barbro Naroskyin, hälso- och sjukvårdsdirektör

Förvaltningens bedömning när upphandlingen avslutades och avtalet tecknades var att den skulle medföra en kostnadssänkning under avtalsperioden. Denna prognosticerade sänkning har dock uteblivit på grund av olika syn på tolkningen av avtalet och kostnaderna är mer jämförbara med hur det såg ut innan upphandlingen gjordes.

Bakgrund

Hjälpmedelsverksamhet för förbrukningshjälpmedel innefattar hjälpmedel som brukare har behov av för egenvård vid sjukvårdsinsats i hemmet. Områdena är inkontinenshjälpmedel, testmaterial för diabetes, näring, förbandsmaterial och kompressionsmaterial. Avtalet med leverantören OneMed Sverige AB beslutades i Hälso- och sjukvårdsnämnden i oktober 2014 och startade under 2015.

Nuvarande avtal baseras på en funktionsprismodell. Det innebär att i priset som landstinget betalar ingår samtliga tjänster som leverantören ska utföra, som till exempel inköp av produkter, distribution till brukare och utveckling av sortiment.