Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

- Våra sex förlossningskliniker presenterar sig i varsin film som ska vara lätt för alla att ta till sig. Det är barnmorskor som visar runt och berättar hur det går till när man kommer in till klinikerna. Nu ska vi sprida dem i digitala medier där mammorna finns och underlätta för våra blivande föräldrar när de ska välja bland de kliniker som har plats, säger Katarina Winell, kommunikationsdirektör för Stockholms läns landsting.

Filmerna finns på 1177 Vårdguiden och på varje akutsjukhus webbplats och är en del av en större kommunikationsinsats. De ska vägleda blivande föräldrar när de ska välja en klinik där det finns plats när det är beräknat att de ska föda. Ett viktigt budskap är också att ringa till den förlossningsklinik man är inbokad på innan man åker in. Filmerna är en del av sommarens kommunikationsinsats men är tänkta att kunna användas under flera år. I insatsen ingår förutom filmer bland annat väntrumsaffischer och foldrar till mödravården, digitala annonser, utbyggd information på 1177 Vårdguiden och översättning av texter till flera språk.

Bakgrund

Det finns kapacitet i länets förlossningsvård under förutsättning att det blir en jämn fördelning mellan de sex förlossningsenheterna. Därför görs insatser för att kommunicera med blivande föräldrar och för att underlätta samarbetet mellan länets kliniker.
I maj fick hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag av hälso- och sjukvårdsnämnden att vidta åtgärder för att stödja förlossningsklinikerna och den förlossningsförberedande vården. I uppdraget ingick även kommunikationsinsatser för att stödja och vägleda blivande föräldrar.