Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Det här behövs för att starta med e-frikort i Take Care:

  1. Kontrollera med Take Care-förvaltningen (CGM) att alla förutsättningar finns på plats för er.
  2. Verifiera att Take Care kan kommunicera med e-frikortstjänsten från er verksamhets lokalisation. Kontakta vid behov SLL IT för stöd.
  3. Se till att HSAID finns angivet i Take Care för vårdenheterna som ska kommunicera med e-frikortstjänsten.
  4. Behörighet medarbetaruppdrag och accessroll
  5. Före start ska verksamhetsansvarig för varje vårdgivare logga in med sitt eTjänstekort i webbapplikationen där ett anslutningsavtal signeras elektroniskt. Detta gör även att webbapplikationen kan öppnas från Take Care för medarbetare hos vårdgivaren.

Behörighet

Förutom rätt behörighet till kassan i Take Care behöver varje medarbetare även behörighet att använda webbapplikationen för e-frikort för att kunna efterregistrera avgifter. Vänd er till er HSA/EK-administratör som kan lägga upp medarbetaruppdrag och accessroll för e-frikort.

Kontakt

Vid frågor om e-frikort

Vid frågor om regelverk för patientavgifter eller är osäker kring vad som ska registreras i e-frikortstjänsten. Kontakta i första hand det lokala patientkontoret.

Läs mer

E-frikort

Information om behörighet och anslutning till elektroniskt högkostnadsskydd och frikort, e-frikort för besök i öppna sjukvården. Du hittar också en handbok för e-frikort-webbtjänsten samt instruktionsfilmer.