Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Samlad information om tolktjänster

När en patient har svårt att göra sig förstådd och tillgodogöra sig information på svenska eller är allvarligt hörsel- eller talskadad behöver en tolk närvara vid patientmötet, både för patientens och vårdgivarens säkerhet. Det är vårdgivaren som bokar tolken.

Här hittar du information om olika tolktjänster.

Talade språk

Här finns information om olika tolktjänster inom talade språk och hur de bokas och används. Distanstolkning, bokad eller obokad, är förstahandsvalet.

Tecken-, döv-, skriv- och TSS

Här finns information om olika tolktjänster för patienter med dövhet, dövblindhet och grav hörselskada. Läs om hur tecken-, döv- och skrivtolkning samt TSS (tecken som stödtjänster) bokas och används.

Gustavsbergs vårdcentral

Gustavsbergs vårdcentral