Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

För att underlätta vårdpersonalens arbete finns information om psykologiskt krisstöd efter en allvarlig händelse här nedan.

Krisstödstelefon

För personer som inte behöver psykologiskt krisstöd på en mottagning finns en extra krisstödstelefon, växelnummer 08-517 700 00, den som ringer ska be om att få komma till krisstödstelefonen. Krisstödstelefonen har öppet varje dag mellan 08.00 och 16.00 till och med den 7 maj. Övrig tid hänvisas till 1177 Vårdguiden som håller öppet dygnet runt – sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden ger sjukvårdsrådgivning och vägledning i vården.

Stockholms läns landsting har tillsammans med Stockholms stad även haft ett gemensamt krisstödscentrum som hållit öppet mellan 12.00 och 21.00 varje dag till och med den 23 april.

Texter och material

Artikel på 1177 om vanliga reaktioner på hot och allvarliga händelser:

 

Råd och tips på 1177.se:


Länk till konkreta råd för hur vuxna kan hjälpa sig själva att hantera en svår situation (klicka på länken ”Några enkla råd för dig som är vuxen” under Hitta på sidan för att komma direkt till denna text)

Handfasta tips på hur man kan stötta barn som har varit med om en allvarlig händelse (klicka på länken ”Enkla råd hur man kan stötta barn” under Hitta på sidan för att komma direkt till denna text)

Särskild information vänder sig direkt till tonåringar (klicka på länken ”Enkla råd för dig som tonåring” under Hitta på sidan för att komma direkt till denna text)

På SLSO:s webbplats katastrofpsykologi.se finns material om vanliga reaktioner vid sorg och kris som kan laddas ner som pdf och skrivas ut för att lämna till patienter. Materialet kan också beställas som broschyr i flerfärgstryck: 

Länkar och telefonnummer

Länkar

Information om vård och stöd:

Telefonnummer

1177 Vårdguiden på telefon: 1177

Extra krisstödstelefon: 08-517 700 00