Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen genomför regelbundet revisioner som ett led i en fördjupad avtalsuppföljning. Syftet är att belysa vården utifrån vissa frågeställningar. Bland annat granskas dokumentationen av levererade tjänster, till exempel journaler, och jämförs med det som avtalats.

Förvaltningen kan starta en revision för att till exempel

  • öka kunskaperna om remissens väg i vården
  • klara ut var gränsen går för registrering och debitering
  • signaler kommit om att den avtalade vården inte fungerar som den ska.

Resultaten används för att förbättra förvaltningens avtalsarbete och stödja vårdgivarnas utvecklingssarbete.

De flesta revisioner visar att verksamheterna i stort sett fungerar som de ska. Ibland får vårdgivaren, efter revisionen, lämna in handlingsplaner som sedan följs upp. Några få gånger har revisionen lett till att avtalet har sagts upp.

Exempel på genomförda revisoner är:

  • Granskning av patientsäkerhetsarbetet vid Astrid Lindgrens barnsjukhus
  • Medicinsk revision av kataraktkirurgi
  • Remissens väg i vården.

Kontakt

Kontakta registratorn om du söker en revision och vill läsa resultatet.

För övriga frågor om revisioner kontakta