Kakor (cookies)

 

På Vårdgivarguiden använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att göra inställningar i din webbläsare kan du välja att blockera kakor.

Så använder vi kakor (cookies)

När politiskt beslut är fattat och sökanden godkänts ska avtal tecknas skyndsamt. Leverantören förbinder sig härmed att följa förfrågningsunderlagets krav. Förfrågningsunderlag finns på respektive vårdvalssida på Vårdgivarguiden.  

Avtalsinformation för vårduppdrag listade a-ö

Information till dig som vill ingå avtal med Stockholms läns landsting eller redan har avtal. Ansökningshandlingar, förfrågningsunderlag, avtalsinformation och kontaktuppgifter för varje vårdområde.

Inför driftstart av verksamhet

Innan driftstart av verksamheten måste leverantören vara ansluten till ett antal IT- och ekonomisystem, till exempel Elektroniska katalogen (EK), Gemensamt vårdregister (GVR) och Vårdfaktura med fler. Information om vilka system som krävs inom respektive avtalsområde finns i förfrågningsunderlagets Informationshanteringsbilaga.

Så snart ett politiskt beslut är fattat kontaktar handläggaren leverantören och begär in de uppgifter som behövs för konfigurering av systemen. Handläggaren skickar därefter beställningen till SLL IT och leverantören får sedan information om mottagningens Kombikakod och HSA-id.

Leverantörens förberedelser

Konfigurera journalsystem

För att kunna leverera information om besök och vårdkontakter till Gemensamt Vårdregister (GVR) behöver journalsystemet konfigureras. Informationen förs sedan över automatiskt från vårdgivarens journalsystem och lokala kassa/Patientadministrativa system till GVR.

GVR används för att registrera besök, vårdtillfällen, typ av vårdkontakt och diagnoser. Informationen i GVR används som underlag för ersättning till vårdgivaren och av uppföljningsdatabasen VAL.

Gemensamt vårdregister, GVR

System för att samla besök, vårdtillfällen, typ av vårdkontakt och diagnoser. Informationen används som underlag för ersättning och uppföljning. Användarmanualer samt kontaktuppgifter.

Ansluta till SLLnet

Verksamheten berhöver anslutas till Stockholm läns landstings nätverk SLLnet. Detta behövs bland annat för att få tillgång till systemet HEJ.

SLLnet och SAM

Stockholms läns landstings gemensamma kommunikationsnät. Information om beställning av anslutning samt support.

Regstrera vårdenhet och personal i EK

Registrera all personal i EK-katalogen genom att kontakta EK-administratören:

Elektroniska katalogen, EK

Katalog med uppgifter om personer, funktioner, enheter och verksamheter som har ett avtal med Region Stockholm. Hur du gör för att uppdatera informationen och hur den sedan visas.

Beställa eTjänstekort

Beställ e-tjänstekort till all personal genom att kontakta förvaltningen för e-tjänstekort:

eTjänstekort

Samlad information om eTjänstekort. Hur du beställer, hanterar och administrerar ditt kort.

Skapa ett ledningssystem för kvalitetsarbete

Vårdgivaren ska ha ett ledningssystem i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, SOSFS 2011:9.

Vårdkontakter ska rapporteras

Hur och varför?

Rapportering av vårdkontakter krävs för att möjliggöra uppföljning och planering av hälso- och sjukvård samt för utbetalning av ersättning.

För att vården ska rapporteras enhetligt finns ett regelverk för rapportering av vårdkontakter i SLL. Regelverket beslutas av hälso- och sjukvårdsdirektören och uppdateras varje år:

Vid frågor om regelverket kontakta Vårdinformatik:

Rapporteringsanvisningen

Utöver regelverket har varje vårdval en särskilt framtagen anvisning för hur vårdkontakter ska rapporteras, den så kallade Rapporteringsanvisningen. Rapporteringsanvisningen finns på respektive vårdvalssida här på Vårdgivarguiden.  

För mer information om hur du rapporterar:

Rapportera vårdkontakter

Samlad information om rapportering/registrering av vårdkontakter för att få ersättning och bidra till uppföljningen. Beskrivningssystem, klassifikationskoder samt rapporteringsanvisningar för varje vårdområde.

Fakturera för registrerad vård

Hur du fakturerar för registrerad vård:

Fakturera

Hur du fakturerar för registrerad vård, personlistning och medicinsk service samt skickar elektronisk faktura i Vårdfaktura.

Anmälan till utbildning i Vårdfaktura och Avstämningsfunktionen kan göras här:

Driftstartmöte

Innan en verksamhet får starta genomförs ett driftstartsmöte i leverantörens lokaler cirka 14 dagar innan beräknad driftstart. Vid mötet görs en avstämning av uppdraget och att leverantören är ansluten till aktuella IT- och ekonomisystem. Det kontrolleras också att lokaler, utrustning och bemanning finns på plats.

Vid mötet går handläggaren igenom dokumentet Checklista för driftstart. Checklistan finns på respektive vårdvalssida på Vårdgivarguiden. Efter driftstartsmötet fattas ett beslut om leverantören uppfyller alla krav och har möjlighet att starta vid planerat driftstartsdatum eller om datumet behöver flyttas fram.