Frågor och svar inom teckenspråk-, skriv- och dövblindtolkning samt tecken som stöd
Ring till Tolkcentralen på nummer 08-123 359 50. När kontoret på Tolkcentralen är obemannat mellan klockan 16.30–08.00 måndag till torsdag, från klockan 16.00 fredag, samt lördag, söndag och helgdagar kopplas du genom knappval * direkt till 1177 och får hjälp den vägen.
Vårdgivare ska alltid boka tolk via Tolkportalen om uppdraget ska utföras mer än 24 timmar senare. Bokning via Tolkportalen ger bättre överblick, underlättar avbokningar och främjar patientsäkerheten.
När du gör en bokning kan du välja om du vill få en bekräftelse till din e-postadress eller till din mobiltelefon. Då kommer det att skickas en automatisk bekräftelse, ca 10 minuter efter att tolk är bokad. Bekräftelsen talar om vilket tolkbolag som anlitats. Om du vill veta tolkens/tolkarnas namn, vänder du dig direkt till tolkbolagen som finns listade på Tolkcentralens hemsida. Du kan även följa status för beställningen på Tolkportalen.
Om tolken eller tolkarna är försenade eller inte kommer i tid till en bokad tolkbeställning, kontakta genast Tolkcentralen så de kan reda ut vad som har hänt och eventuellt hitta en alternativ lösning.