Till start

Vårdgivarguiden

Brödsmule-navigation

Det gäller de avtal där vårdgivare utöver regionfinansierade patienter också tar emot patienter vars vård finansieras av privata sjukvårdsförsäkringar eller privat egen finansiering. Åtgärderna är relevanta vid misstanke om brister i efterlevnad av hälso- och sjukvårdslagen då behovsprincipen ska styra vid medicinsk prioritering.

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har vidtagit följande åtgärder för att säkerställa att hälso- och sjukvårdslagen efterlevs:

Uppdaterade riktlinjer för marknadsföring

Regionens uppdaterade riktlinjer för marknadsföring kompletterar det som redan regleras av marknadsföringslagen. I dessa har bland annat tydliggörande skrivningar gjorts som att produkter och tjänster som ligger utanför avtalen med regionen inte får marknadsföras i nära anslutning till de som är avtalade med Region Stockholm. I vårdavtal regleras det att regionens riktlinjer för marknadsföring ska följas.

Stärkt rutin vid upptäckt av undanträngd vård

Förvaltningen har en etablerad process för avtal och en handbok med rutiner som stöd i arbetet med att beställa, ersätta och följa upp vård. Dessa rutiner ska kompletteras med hur förvaltningen ska agera vid upptäckt eller signal om undanträngd vård.

Skärpta krav i avtal

I nyare avtal regleras även att allmänheten ska ges möjlighet till insyn i den
hälso- och sjukvårdsverksamhet som leverantören bedriver inom ramen för
uppdraget. I de avtal som upphandlas enligt LOU och där lokaler
tillhandahålls av regionen är det möjligt att reglera att leverantören inte får
bedriva annan verksamhet i lokalerna än vad som omfattas av uppdraget
som beställts. Fler möjligheter att skärpa kraven i avtalet utreds av förvaltningen.