Till start

Vårdgivarguiden

Brödsmule-navigation

Bland patienter som träffat en sjuksköterska på vårdcentralen upplever 87,8 procent att de fått ett bra bemötande och 83,8 procent upplever en god tillgänglighet. Som helhet var patienterna också nöjda med sitt besök på vårdcentralen – 83,9 procent gav ett gott helhetsbetyg. Det innebär att Region Stockholms resultat ligger i nivå med övriga regioner i landet.

För patienter som träffat en läkare på vårdcentralen svarade 85,2 procent att de fått ett bra bemötande och 81,9 procent var nöjda med tillgängligheten. Även vad gäller läkarbesök ligger Region Stockholm i nivå med övriga regioner. På ett område, kontinuitet och koordinering, hade Region Stockholm ett något högre resultat än övriga regioner – 73,8 procent istället för det nationella genomsnittet på 71,0 procent.

Patienter som träffade läkaren via distansbesök är mer nöjda med kontinuitet och koordinering samt information och kunskap än patienter som hade gjort ett fysiskt besök. Patienter som hade gjort ett fysiskt besök var å andra sidan mer nöjda med helhetsintrycket, grad av delaktighet och involvering, respekt och bemötande samt tillgänglighet.

Patientenkäten genomfördes under hösten 2023. Patienter som genomförde ett läkar- eller sjuksköterskebesök under september månad ingick i urvalet. Både fysiska och distansbesök ingick i undersökningen. Drygt 39 000 stockholmare delade med sig av sina upplevelser av primärvården.

Om patientenkäter

Patientenkäter genomförs både nationellt och inom Region Stockholm. Nationellt samordnas arbetet av Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, och går under samlingsnamnet Nationell Patientenkät (NPE). Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, HSF, samordnar och projektleder både Region Stockholms medverkan i NPE och de patientenkäter som genomförs i regionen.

Att använda resultaten

Alla vårdcentraler i Region Stockholm har fått resultaten för den egna verksamheten. Resultaten utgör underlag för att förbättra och utveckla vården utifrån ett patientperspektiv.

Mer information