E-tjänstekorten får nytt utseende efter 25 januari
De nya e-tjänstekorten får ett förändrat utseende och rutinerna kring fotografering och aktivering av korten uppdateras.
Nytt utseende
Alla e-tjänstekortet som utfärdas från och med 25 januari 2024 får ett nytt utseende. Korten är stående men liksom tidigare finns bild, namn, chip och Region Stockholms logga på kortet. Befintliga e-tjänstekort byts inte ut utan gäller enligt kortets giltighetstid.
Fotografering
Fotografering på Lindhagensterrassen 1, entréplan, sker via drop-in i fotoautomaterna: måndag–fredag, 8–16. Du som har ansvarsförbindelse och kvitto med dig lämnar dessa i den avsedda brevlådan i fotograferingsrummet.
Färdiga e-tjänstekortet skickas till mottagarens folkbokföringsadress.
Aktivering av e-tjänstekort
Du aktiverar kortet på det kortkontor där fotograferingen ägde rum. Kortkontoret på Lindhagensterrassen 1 finns en trappa upp. Tänk på att kortet inte fungerar om det inte aktiveras.
Tänk ut en säker pinkod (6–8 siffror) innan aktiveringen.
Glöm inte att ta med:
- giltig, fysisk, svensk id-handling (digital id-handling godkännes ej)
- det nya e-tjänstekortet.
Övrig information till verksamhetsansvarig
För att identifiering i olika system och e-tjänster ska fungera behöver ni ladda ned SIHTS e-id app från Inera. Net id måste behållas tills vidare.
Läs mer
Hur du beställer, hanterar och administrerar ditt e-tjänstekort.
Kontakt
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.