Till start

Vårdgivarguiden

Brödsmule-navigation

Elektroniska katalogen, Ek

Aktuell kontaktinformation för verksamheten ska finnas i Elektroniska katalogen, Ek. Ek innehåller uppgifter om personer, funktioner, enheter och verksamheter som har ett avtal med Region Stockholm. Informationen i Ek används av många olika system och utgör viktigt underlag för exempelvis behörighetsstyrning och sökfunktionen på interna och externa webbplatser.

Ek är en katalog med uppgifter om personer, funktioner, enheter och verksamheter som har ett avtal med Region Stockholm.

En aktiv personpost med en registrerad e-postadress i Ek behövs innan det går att beställa e-tjänstekort/Siths-kort till medarbetarna.

Privata vårdgivare som inte har en egen Ek-administratör beställer ändring av information i en enhetspost, eller att en personpost ska läggas upp, ändras eller tas bort via beställningsblanketter. Blanketterna skickas till serviceförvaltningens servicedesk, se länk under "Support och felanmälan".

Beställningsblanketter för att ta bort personposter i Ek, behörigheter samt vårdmedarbetaruppdrag.

E-tjänstekort/Siths-kort

Varje medarbetare som ska komma åt schemat i bokningssystemet Alltid öppet/vårdportalen och övriga system behöver ett e-tjänstekort/Siths-kort med sexsiffrig pin-kod.

Först när det finns en aktiv personpost med en registrerad e-postadress för medarbetare under mottagningsenheten i Ek kan beställning av e-tjänstekort påbörjas.

Via länken nedan går det att testa att ett e-tjänstekortet/Siths med tillhörande pin-kod fungerar.

Kortläsare och Net id

Kortläsare behövs för att e-tjänstekort/Siths-kort ska kunna användas.

Programvaran Net id behövs på datorn för att e-tjänstekort/Siths-kort ska fungera.

Observera att ibland kan du behöva högerklicka på valfri Net id-länk för Windows och sedan välja "Spara länk som...".

Filen hittas längst ner på sidan som länken leder till under rubriken "NetID Client 1.1.0.37 för macOS..."

Steg för steg-manual för installation av Net id.

Regionalt nät/SLL-net (fiber, router eller SAM-konto)

Regionalt nät/SLL-net är Region Stockholms gemensamma kommunikationsnät. Anslutning till nätet sker via fast anslutning eller den mjukvarubaserad VPN-tjänsten SAM.

Region Stockholms gemensamma kommunikationsnät. Information om beställning av anslutning och support.

Varje medarbetare som ska komma åt schemat i bokningssystemet Alltid öppet/vårdportalen behöver åtkomst till SLL-net, vanligtvis via ett SAM-konto. För att kunna använda SAM måste medarbetaren ha ett e-tjänstekort/Siths-kort.

Beställ SAM genom att fylla i blanketten och skicka till serviceförvaltningens servicedesk se länk under "Support och felanmälan".

Välj SAM-roll: Alltid öppet. Ingen applikation behöver markeras.

För att ansluta till SLL-net med SAM måste den anslutande datorn uppfylla säkerhetskrav med avseende på antivirusprogram och operativsystem.

Vaccinera

Vaccinera används för att rapportera, journalföra och fakturera utförda vaccinationer. Vaccinera är kopplat till Nationella vaccinationsregistret, NVR.

E-tjänst som används av vårdgivare för journalföring av utförda vaccinationer mot säsongsinfluensan, pneumokocker, kikhosta och covid-19 i Stockholms län.

Beställning av vaccin och material 

Rutiner och instruktioner för beställning av vaccin mot covid-19 i Region Stockholm.

Inloggning och instruktioner. Här beställer du läkemedel på rekvisition, förutom cytostatika och individuellt anpassade TPN.

Alltid öppet

Alltid öppet är en tjänst som ger patienter och vårdpersonal möjlighet att genomföra säkra digitala vårdkontakter.

1177 hitta vård

Hitta vård är den del på 1177.se som presenterar information om vårdmottagningar för invånare. Alla vaccinationsmottagningar ska ha ett kontaktkort i 1177 hitta vård. Kontaktkorten är ett komplement till informationen om mottagningarna i Alltid öppet.

Här kan du se mottagningarnas adresser och uppgifter i Hitta vård på 1177.se:

Ändringar av mottagningens information görs i Elektroniska katalogen, Ek, och vaccinatören ska säkerställa att all information är korrekt och uppdaterad. Ek. Ändringar meddelas till avtalshandläggare via funktionsbrevlådan.

Beställningsblanketter för att ta bort personposter i Ek, behörigheter samt vårdmedarbetaruppdrag.

Support och felanmälan

Följande ärenden hanteras av serviceförvaltningens servicedesk via digitalt formulär eller telefon:

E-tjänstekort/Siths-kort (reservkort)

Beställning av reservkort. Aktivering, utlämning av certifikat.

Regionalt nät/SLL-net 

Beställning och felanmälan. Beställning av SAM-konto.

Vaccinera

Vaccinatörens egen administratör stöttar upp i första hand. Kontakta serviceförvaltningens servicedesk för felanmälan.

Proceedo

Support, felanmälan och frågor om behörighet.

Hitta vård på 1177.se

Ändring av information på mottagningens kontaktkort.

Serviceförvaltningens servicedesk

Serviceförvaltningens it-portal

OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.

    Alltid öppet

    För supportfrågor som gäller det gemensamma tidbokningssystemet och hälsodeklarationen i appen, kontakta: 

    Förvaltning Alltid öppet – tidbokning|SLSO

    • Uppdaterad: 5 mars 2024

    • Faktagranskad: 25 januari 2024

    • Redaktör: Britta Manninen

    • Faktagranskare: Angelica Bexander, hälso- och sjukvårdsförvaltningen