Till start

Vårdgivarguiden

Brödsmule-navigation

Region Stockholms mål är att patienter, och dess närstående, ska vara aktiva medskapare i den egna vården och behandlingen. En trygg och tillitsfull relation mellan vårdgivare och invånare ökar möjligheten till att patientens resurser tas tillvara. Ett sådant personcentrerat förhållningssätt innebär att lyssna in vad som är viktigt för individen, vilka förväntningar och farhågor som finns och inventera vilka resurser individen har och vilket ansvar och vilka insatser som är rimliga i den specifika situationen. Målet är att patienten ska vara delaktig utifrån sina egna förutsättningar.

En konkretisering av ett personcentrerat arbetssätt är en gemensam överenskommelse mellan patienten och vårdgivaren, som utgår från frågan ”Vad är viktigt för dig?”, ett patientkontrakt.

Överenskommelse

Ett patientkontrakt är en överenskommelse mellan patient och vårdgivare och fungerar som stöd för samordning och planering. Avsikten är att hålla ihop och koordinera informationsflöden och de insatser som vårdgivare och patient har kommit överens om. Patientkontraktet leder till bättre samverkan, samordning, tillgänglighet och delaktighet. Det innebär också en ökad patientsäkerhet.

Patientkontraktet upprättas av den fasta vårdkontakten tillsammans med patienten. Överenskommelsen kan upprättas med stöd av närstående eller god man i stället för med patienten själv.

Patientkontrakt ska alltid kunna erbjudas till patienter:

  • med längre vård- och behandlingsinsatser
  • med omfattande och komplexa vårdbehov
  • där det finns andra skäl att tydliggöra planering
  • som har ett eget önskemål om patientkontrakt

Innehåll patientkontrakt

Patientkontraktets innehåll med beskrivning för vem, när och hur.

 

Innehåll

Beskrivning

VAD

Planerade åtgärder

En sammanhållen vårdplanering ur vårdens, patientens och eventuella närståendes perspektiv. Finns samordnad individuell plan (SIP) inkluderas denna.

VEM

Fast vårdkontakt

Beskrivning av patientens fasta vårdkontakt/-er och vad de kan hjälpa till med. Information om kontaktvägar.

Om patienten önskar att närstående ska vara delaktig och involverad anges kontaktuppgifter till närstående och önskemålet om involvering beskrivs.

NÄR och HUR

Bokade vårdbesök

Finns det bokade tider och när kan eller ska patienten boka tid själv? Information om hur individen vill bli kontaktad och om det behövs särskilt stöd vid vårdkontakter.

Planerade åtgärder (VAD)

Planering av vård och behandling ska utgå från patientens egen berättelse och frågeställningen ”Vad är viktigt för dig?”. Särskilt uppmärksammas patientens behov, kunskap, resurser och förmågor. Den sammanhållna planeringen utgår bland annat från befintliga vårdplaner och annan relevant dokumentation.

Finns det behov av, eller finns en redan upprättad samordnad individuell plan (SIP) dokumenteras även detta. SIP är en del i patientkontraktet. Den fasta vårdkontakten ansvarar för att de olika planerna är koordinerade, om patienten så önskar. När det finns flera fasta vårdkontakter ska de samarbeta och samverka i koordinering.

En sammanhållen planering omfattar:

  • Mål och förväntningar med vård och behandling. Utgår från patientens egen berättelse/beskrivning, och frågan ”Vad är viktigt för dig?” En kortfattad beskrivning. Ny bedömning görs i samband med nya vårdkontakter.
  • Aktuella vård- och behandlingsinsatser. Uppgifter i vårdplaner kan behöva kompletteras eller uppdateras.
  • Överenskommelse. Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare, utifrån patientens egna förutsättningar och villkor om vad som ska ske, när det sker, och vem patienten vänder sig till.

Patientkontraktet ska också omfatta egenvård. Det vill säga patientens egna insatser i form av behandling, rehabilitering och levnadsvanor.

Fast vårdkontakt (VEM)

En fast vårdkontakt skall vara en tydligt utpekad person och kan utses i alla verksamheter som bedriver hälso- och sjukvård. En fast vårdkontakt kan utses när vården anser att det behövs för att säkerställa patientens behov av trygghet, samordning, kontinuitet och säkerhet. Patienten kan också få en fast vårdkontakt genom egen begäran om den sådan.

Det är behovet som avgör hur länge en patient behöver ha en fast vårdkontakt och behovet kan omprövas. Vid komplexa vårdbehov är oftast behovet långvarigt. En fast vårdkontakt kan också vara ett stöd för närstående.

Fast vårdkontakt är en viktig del i en personcentrerad, god och nära vård. Stöd, samordning och förebyggande åtgärder ingår i uppdraget. Det finns olika typer av fasta vårdkontakter och en patient kan vid behov ha flera.

Bokade vårdbesök (NÄR och HUR)

Patienten ska, om det är möjligt, kunna välja tider för besök. I patientkontraktet ska det framgå om patienten behöver särskilt stöd inför eller vid besöket och på vilket sätt patienten föredrar att tidbokning och kontakter sker. Planerade eller bokade tider ska framgå i kontraktet och olika kontaktvägar ska tydliggöras som till exempel 1177 tidbokning, skriftlig kallelse, telefon, videosamtal, e-post via Mina vårdkontakter, egenmonitorering med mera.

Format patientkontrakt

Svaren på frågorna VAD som är planerat, VEM som är den fasta vårdkontakten och NÄR/HUR kontakten ska ske ska sammanfattas i patientkontraktet. Vårdgivaren väljer själv formatet på kontraktet. Journalsystemet och patientgruppens förutsättningar kan påverka utformningen.

Kontakt

Maria Hägerstrand|Verksamhetsutvecklare

Region Stockholms God och nära vård

  • Uppdaterad: 21 juni 2023

  • Faktagranskad: 21 juni 2023

  • Redaktör: Caroline Olsson

  • Faktagranskare: Maria Hägerstrand, hälso- och sjukvårdsförvaltningen